Crappy Thinking

Ken je het gevoel dat je gedachten met je op de loop gaan en dat dat soms ontaardt in een ellendig gevoel? Er schiet je iets te binnen en die eerste aanvankelijke gedachte triggert een hele serie nieuwe gedachten.

De eerste gedachte kan zoiets zijn als “Oh, ik ben vergeten boodschappen te doen”. En afhankelijk van je gemoedstoestand koppel je daar van alles aan.

In een goede bui leidt “Oh, vergeten boodschappen te doen” tot dingen als “Even X bellen om te vragen of hij/zij nog langs de supermarkt kan” of “Ha, een goede reden om pizza te bestellen, dat vinden de kinderen lekker en dat hebben we al een tijd niet gegeten.” Wat verder kan gaan tot: “Met een beetje sla erbij is dit best een verantwoorde maaltijd voor vandaag…” “Wat ben ik eigenlijk een goede moeder/vader dat ik zo vaak gezond eet en dit een uitzondering is…” “En lekker weinig afwas ook, op die manier…” “Kunnen we gezellig een keer voor de tv eten…” “Wat mij tijd geeft nog even mijn e-mail te checken voor ik de kids naar bed breng…” Niks aan de hand in dit geval en morgen ben je deze situatie alweer vergeten.

Lees verder

Zo maak je een einde aan slapeloze nachten door ondernemerszorgen

’s Nachts wakker liggen met zorgen over je bedrijf is een herkenbaar fenomeen voor veel ondernemers. Soms met buikpijn, soms met een onbestemd gevoel van angst en soms door regelrechte paniek over iets dat mis dreigt te gaan.

Dat wakker liggen zorgt vaak voor nog meer onrust omdat je bovenop al je zorgen ook nog bedenkt dat je morgen moe zal zijn. Wat de stress die je toch al wakker houdt nog eens extra versterkt.

Als je een wakkerligger bent, heb je vast al allerlei technieken geprobeerd om beter te slapen. Warme melk of een wandeling voor het slapen gaan. Niet meer op een beeldscherm kijken vanaf een uur voor je naar bed gaat. Schaapjes tellen, ontspanningsoefeningen, je kamer verduisteren of een opschrijfboekje naast je bed om al de nachtgedachten uit je hoofd te schrijven.

Meestal werken die technieken matig, slechts af en toe of heel kort. Waardoor wakker liggen kan uitgroeien tot een schijnbaar onoplosbaar en reëel probleem.

Lees verder

Omgaan met onzekerheid

  • a couple of months ago /
  • By Linda

Veel mensen zijn onzeker over of anderen wel op hen zitten te wachten. Qua werk, in relaties, in opvoeding… you name it en we kunnen er als mens onzeker over zijn. Die onzekerheid uit zich vaak in vragen zoals: “Houdt hij nog wel van me?”, “Zitten mijn klanten wel op me te wachten?”, “Ben ik niet te streng/meegaand met mijn kinderen?” of de klassieker der klassiekers “Wat zullen ze van me denken?”.

Dit soort onzekere gedachten kunnen je lekker bezighouden. Met een beetje pech lig je er wakker van. Met wat minder pech slaap je lekker door maar maalt je hoofd de hele dag. En in veel gevallen zorgt die onzekerheid voor problemen. Onzekerheid zorgt er namelijk vaak voor dat je gedrag verandert. Vanuit je onzekerheid ga je zeuren tegen je partner. Of wordt je heel wisselvallig in de manier waarop je je kinderen opvoedt. Of durf je in je werk jezelf niet te laten zien. Allemaal gevolgen die het leven er niet leuker en zeker niet makkelijker op maken.

Lees verder

Emotiefobia

  • a couple of months ago /
  • By Linda

Tot voor kort leed ik aan emotiefobia. Wat jammer genoeg geen officiële aandoening is in de DSM-IV. (De Diagnostic and Statistical Manual of Mental Diseases – het handboek der psychische aandoeningen).

Het zou een hoop ellende voor veel mensen schelen als we het wel als “ding” zouden erkennen, die emotiefobia. Ik denk namelijk dat er heel veel mensen aan emotiefobia lijden.

De symptomen:

  1. Regelmatig een emotie hebben
  2. De emotie beoordelen als positief of negatief
  3. Schrikken van elke vorm van negatieve emotie
  4. Elke negatieve emotie willen uitbannen

De symptomen 1 en 2 zijn totaal inherent aan mens-zijn. Heeft iedereen. Daar is niets mis mee.

Lees verder

Eb en vloed

Regelmatig hebben we als mensen een gevoel of een emotie waar we vanaf willen. Liefst een beetje snel, maar als dat onmogelijk (b)lijkt, accepteren we een proces van maanden of jaren om ons beter te gaan voelen. We gaan naar een coach of gaan lang in therapie in de hoop dat het helpt. We praten er eindeloos over met familie en vrienden. Of proberen het alleen te “verwerken”.

Negatieve emoties lijken eng, angstig en onprettig en “moeten” bestreden worden om ze te laten verdwijnen. Dus analyseren we waar het gevoel vandaan komt of wat de oorzaak is van ons onprettige gevoel.

Er is altijd wel iets of iemand aan te wijzen als schuldige voor je rotgevoel. Dat “iets” moet dan verwerkt worden of de “iemand” moet veranderen. Wat – zoals gezegd – kan leiden tot lange verwerkingsprocessen of nog langere periodes van je rot voelen.

Lees verder

Liefde voor later

“Het is nu even doorbijten, maar als ik de komende 12 maanden door kom, loop ik binnen” zei de zakenman over de bonus die hij misschien aan het einde van het jaar krijgt.

“Je middelbare schooltijd is misschien heel vervelend, maar over vier jaar heb je wel een diploma waarmee je kunt studeren zodat je later een goede baan krijgt” zei de moeder tegen haar depressieve puberdochter.

Zomaar twee uit het leven gegrepen voorbeelden van mensen die accepteren dat het leven nu zwaar en niet zo fijn is, maar het later goedkomt.

Lees verder

Objectief & subjectief

Laatst had ik een gesprek met iemand die vond dat ik wel heel snel na mijn vorige relatie een nieuwe heb. Blijkbaar is er een minimale hoeveelheid tijd die tussen de ene en de andere relatie behoort te zitten. Grappig, want er schijnen onderzoeken te zijn die zeggen dat je na een verbroken relatie maar beter binnen een half jaar weer voorzien kunt zijn. Omdat je kansen op een nieuwe liefde na die periode drastisch afnemen.

Tijd is wat dat betreft een bijzonder fenomeen. Soms duurt een nacht een eeuwigheid, bijvoorbeeld als je niet kunt slapen. Soms vliegt een zomer voorbij en is het herfst voor je er erg in hebt.

Lees verder

Zondagskind

Ze ziet eruit alsof ze altijd gelukkig is. Een zondagskind dat nooit tegenslag kent. Ze lacht veel en vaak en lijkt overal plezier in te hebben.

Het is alsof ze nooit iets heeft meegemaakt dat erg was of haar heeft geschaad, zo zonnig staat ze in het leven.

Het tegendeel is waar. Net als iedereen ging haar leven niet altijd van een leien dakje. Had ze verdriet, werd ze (ernstig) ziek, verloor ze geliefden en bleven dromen en wensen onvervuld.

Lees verder

Mindfcuk

Veel mensen zijn ontevreden over een onderdeel van hun leven. Waarbij ze het gevoel hebben dat alles beter zou zijn als dat ene onderdeel ‘goed’ zou zijn. Wat dat onderdeel is, verschilt van persoon tot persoon. Eenzaamheid, een verkeerd huis, te weinig geld, geen (leuke) baan, kind met problemen, man aan de drank, ziekte of lichamelijke pijn… De meesten van ons weten altijd wel iets te bedenken dat ons afhoudt van echt geluk.

Toch is die ontevredenheid een illusie. Altijd. In alle omstandigheden. Je geluk wordt nooit bepaald door iets buiten jezelf. Het zijn altijd je eigen gedachten over wat er buiten je gebeurt, die maken dat je je goed of slecht voelt.

Laatst sprak ik een vriend die in een enorme dip zat en dat weet aan het feit dat hij alleen woont in een piepklein huisje. In zijn ogen kon ik hem niet begrijpen omdat ik in een normaal huis woon met zoon, pleegdochter, soms haar vriend, twee katten en een hond.

Lees verder

Vroeger is niet meer

“Resultaten uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst” weten beleggers ons in hun kleine lettertjes steeds te vertellen. En is het je weleens opgevallen dat de meeste mensen die kleine lettertjes bij zichzelf niet lezen?

Het lijkt heel logisch om jezelf te definiëren op basis van het verleden. “Ik was altijd een verlegen kind, vandaar dat het nu moeilijk voor me is om op een podium te staan”. Of: “ik werd vroeger geslagen door mijn alcoholistische vader dus ik neem het risico niet om kinderen te nemen en hen dat ook aan te doen”. Deze voorbeelden zijn misschien niet direct op jou van toepassing, maar ongetwijfeld heb je zelf voorbeelden van hoe je “vroeger” laat meespelen in het “nu”. Lijkt logisch. Je wilt immers voorkomen dat je steeds dezelfde fouten blijft maken. En het lijkt ook altijd heel handig om verklaringen voor je huidige situatie te zoeken in het verleden.

In werkelijkheid is dat noch logisch, noch handig.

Lees verder
1 2 3 10